Nog een weekje - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Emmely Scheerooren - WaarBenJij.nu Nog een weekje - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Emmely Scheerooren - WaarBenJij.nu

Nog een weekje

Blijf op de hoogte en volg Emmely

13 Januari 2015 | Fiji, Nadi

Daar gingen we dan, opweg naar een nieuwe uitdaging 'Fiji'. Met dubbele gevoelens hebben we Australie verlaten om nu ook de warmte en de stranden op te zoeken. 'S avonds vlogen we erg laat waardoor we de volgende dag om 6 uur landde in Nadi. We hadden we hele nacht niet geslapen en gelukkig werden we opgehaald en naar ons hostel gebracht. Hier hebben we ontbeten en daarna eventjes geslapen. We zijn het stadje even in geweest en hebben aan het strand gelegen. De zee is hier echt warm, rond de 30graden dus een beetje afkoelen lukt ook niet. De 2e dag zijn we maar een ander hostel gegaan waar we 6 nachten zouden slapen, na 3 keer de weg op en neer gelopen te hebben en kapotte wieltjes van me nieuwe koffer kregen we eindelijk onze kamer
Dag 4 zijn we naar het stadje geweest met een oude bus, dit koste ons $1 en is omgerekend €0,42. Een stuk goedkoper dan de taxi van $12. Een jongen van het hostel was mee en heeft ons de lokale markt laten zien. Heel bijzonder een hele grote markt waar iedereen groente en fruit verkoopt wat ze zelf niet meer nodig zijn. In fiji verbouwen de meeste mensen zelf hun groente en fruit. Hierna zijn we doorgelopen naar en hindoe tempel deze was super mooi beschilderd, om binnen te kijken moesten we een rok aan en een sjaal om. Nadat we terug waren van het stadje zijn we aan het strand gaan liggen, voor 10 min want daarna begon het te regenen.
Dag 5 om 10 uur al aan het strand gaan liggen omdat het smiddags zou gaan regenen. Ik lag lekker in de hangmat totdat er een man aankwam die wou de boom in waar de hangmat aanvast zat om cocosnoten te plukken. Heel simpel klom hij de boom in en gooide de cocosnoten er 1 voor 1 uit. Hij was zou aardig om mij ook eentje te geven. Toch blijft het lastig om zoon ding open te krijgen, maar na heel wat gesnij kreeg jor hem open! Happy me. Helaas smaakte hij niet zo lekker. Na 2 uurtjes aan het strand gelegen te hebben ging het regenen en hebben wij wat gegeten. Allebei een beetje verbrand hebben we een drankje op het terras gedaan, het is immers vakantie.
Dag 7 zijn we met de bus naar het stadje gegaan, we moesten nog wat spulletje hebben voordat onze eiland trip kon beginnen. Wederom zijn we op de lokale markt geweest en de handycraft markt. Op deze markt heb ik een hena laten zetten, heel jammer dat deze na 2 dagen alweer weg was. Ondertussen heeft Jordy voor het eerst kava geprobeerd, dit is een typisch drankje uit Fiji en ze zeggen dat je na 20 heel relaxt word. Kava is een wortel van een boom die tot poeder word gemaakt en daarna word aangemaakt met water. Na deze bijzondere ervaring is Jordy naar de kapper geweest, wat ook weer een ervaring op zich was. Met hetzelfde kapsel als wat de kapper had waren we klaar in het stadje. Bij terugkomst hebben we een wasje gedaan en lekker gerelaxt.
De volgende dag stond de wekker om 6 uur want om 7 uur werden we opgehaald voor onze trip. We hadden allebei onze backpack gepakt voor 12 dagen en de rest van de bagage achtergelaten in het hostel.
De eerste dag van onze trip gingen we mee met een zeilboot 'seaspray'. We zijn op het eiland geweest waar de film 'cast away' met Tom Hanks is opgenomen. Hier hebben we een curcus cocosnoot openen gehad en nog wat gesnorkeld. Vervolgens zijn we verder gegaan naar een ander eiland waar we een dorpje gingen bezoeken. Ze vertelde dat het de gewoonte is om met bezoekers kava te drinken. Nogsteeds heb ik geen kava gehad omdat het er echt super vies uitziet, het lijkt een beetje op water met zand. We gingen verder naar south sea island waar we de eerste 2 nachten zouden slapen. Een super klein eiland waar je in 5 minuten om heen kan lopen en waar het overdag stikt van de dagbezoekers. We hebben onze dag daar goed besteed en hebben besloten om een duik te gaan doen. In Fiji gaat alles wat minder volgens de regeltjes en moet je er maar op hopen dat het goed komt. Ook dit was gelukkig weer goed gegaan en de rest van de dag hebben we lekker aan het strand gelegen. De dag erna zijn we naar een ander eiland gegaan waar we onze kerst gingen vieren. Hier verbleven we bij een familie die hun huis openstelt voor toeristen. Bij aankomst werd al verteld dat er geen stromend water was doordat het meer laag stond. We konden douchen van water uit tonnen en naast de wc stond een emmer met water. Je kunt je voorstellen dat 's avonds de wc behoorlijk vies was... Intussen was het al 1e kerstdag en werden er overal kerstliedjes gedraaid en stonden er kerstbomen, voor ons was het moeilijk te beseffen dat het echt kerst was en het echte kerst gevoel hebben we zelf niet gehad. We zijn naar de kerk geweest om een kerkdienst bij te wonen en later hebben we met de rest van de familie gelucht. Na de lunch hebben we met haaien gesnorkeld, ja ja ik heb mijn grootse angst overwonnen. Wel was ik de laatste die uit de boot was en er als eerste er weer in maar ik heb het gedaan! Het zijn geen gevaarlijke haaien voor ons, ze eten namelijk alleen maar vis. 'S avonds was ons kerstdinner, heel bijzonder om dit in een korte broek te doen. Hierna volgde de kava traditie, die ik nu eindelijk had geproefd. Net zoals mijn verwachting was dit niet erg lekker.
2e kerstdag hebben we lekker aan het strand gelegen en wat gesnorkeld, niet heel verkeerd. 'S avonds weer een kerstdinner en daarna op tijd naar bed.
De volgende dag gingen we weer verder naar een ander eiland. Maar voordat we weggingen mochten we nog een keer met haaien snorkelen omdat Jordy dit zo leuk vond zijn ze speciaal voor ons optijd gegaan. Dit keer waren er veel meer haaien en ook ik ben dit keer aardig lang in het water geweest. Gelukkig hebben we dit overleefd en konden we verder. Het weer was deze dag niet zo goed en het regende wat. Aangekomen op white sandy beach hebben we een beetje gechilled en is Jordy met de locale mannen van hier wezen speervissen. Over dit eiland hadden we geen goede verhalen gehoord, zo zou je heel weinig eten krijgen en zouden ze hier niet te vetoruwen zijn. Gelukkig viel ons dit honderd procent mee. Na een goeie nachtrust waren we allebei nog wat lui en hebben we lekker de hele dag op het strand doorgebracht. 'S avonds hebben we naar een bula dans gekeken en hebben we een spel met elkaar gedaan en nog even bij het kampvuur gezeten. De volgende morgen hebben we gesnorkeld en daarna gekeken naar hoe de kokosnoten uit de boom werden gehaald en werden opengemaakt met de hand. Dit alles duurde wat langer dan gepland en even later moesten we haasten om de boot te halen.
Het volgende plek waar we heen gingen was Nabua lodge. Hier hadden we een eigen hutje met een 2persoons bed en een eigen badkamer, wat hier best wel luxe is. Heel jammer was dat Jordy 's nachts wakker werd van de jeuk en het gekriebeld, wat bleek we hadden bedbugs. Gelukkig was er nog iemand wakker en hebben we een andere kamer gekregen. 'S morgens zat Jordy helemaal onder de bulten, we zijn begonnen met tellen en bij 1 arm en 80 beten hebben we het opgegeven. Gelukkig stond er die ochtend wat leuks op het programma, in een cave zwemmen en snorkelen. De eerste cave kon je zo inlopen en het water inspringen, om in de 2e cave te komen moest je even onderwater. Hier was het super donker, na 10 minuten daar te hebben rondgezwommen en 2x bula geroepen te hebben was het alweer klaar en zijn we het water uitgegaan. Op dat eilandje was ook nog een klein marktje waar ze souveniertjes verkochten. Terug hiervan moesten we alle spullen in de zon leggen. Dit was omdat als er wel bedbugs in onze spullen zaten deze hopelijk dood gingen door de warmte van de zon. Op het volgende resort hebben ze al onze kleren gewassen, toen we aankwamen moesten we gelijk onze tas inleveren en deze zouden we weer krijgen als onze kleren schoon waren. Ook was het al oudejaarsdag, overdag in de hangmat gelegen en wat gesnorkeld en de avond was gevuld met activiteiten. Hierna was er natuurlijk feest en aftellen naar het nieuwe jaar. Wij hebben ons prima vermaakt met een fles champagne op het strand en wat vuurwerk. Na nog wat drankjes genuttigd te hebben zijn we naar bed gegaan want we moesten weer om 8 uur ontbijten. Deze nieuwjaarsdag geen verplichte familie bezoekjes maar lekker aan het strand liggen en 's avonds een sunset cruise gedaan.
Het volgende eiland was beachcomber wat bekend staat al het party eiland. Hier zijn we 1 nachtje geweest.
Daarna weer terug naar het vaste land. Hier zijn we de laatste 2 weken op dezelfde plek gebleven en hebben we niet zoveel meer gedaan. We hebben nu nog 2 dagen in Fiji te gaan. Vrijdag vliegen we naar New Zealand waar we 2 nachten blijven en daarna naar huis.
De 5 maanden zijn snel gegaan! Wij hebben een super tijd gehad en zullen deze reis nooit meer vergeten. Over een weekje zitten wij weer klappertandend thuis.